eAkademin.se

Internet förändrar vad vi kommer ihåg

augusti 23, 2011 av
Postad under: E-lärande i världen, Okategoriserade 

Har du tänkt på att du har, i stort sett, all information du någonsin kan tänkas behöva framför dig just nu?

Efter en ny undersökning av Columbia University är det nu konstaterat att Internet håller på att förändra vårt sätt att komma ihåg information. Det som refereras till som “Google effekten” är att vi har all information tillgänglig vid våra fingertoppar direkt på Internet. Är det någon fakta vi inte direkt kommer ihåg så är det bara att “Googla” det. Däremot blir vi betydligt duktigare på att komma ihåg vart informationen finns eller hur vi ska hitta den.

Betsy Sparrow säger i undersökningen att det inte är något nytt utan att det bara har blivit mer framträdande. Tidigare har vi hållit viss information i vad som kallas vårt externa minne, eller vårt transaktiva minne.

Till exempel: Jag ska kitta om fönstret hemma, jag har aldrig gjort det och således är det väldigt svårt för mig att veta hur jag ska göra det. Däremot så vet jag att glasmästaren inne i stan har gjort det och skulle kunna förklara för mig hur jag ska göra det som.

Man kanske inte vet exakt hur man ska genomföra någonting, men man vet någon som har den informationen. Jag behöver bara vända mig till Google och genomföra en sökning på “hur man kittar om ett fönster” för att få en uppsjö av träffar och instruktioner på hur detta ska genomföras.

“Internet har blivit den primära formen av externt eller transaktivt minne,
vart information är lagrad kollektivt utanför oss själva”

Detta skriver författarna i rapporten. I dagsläget är det enklare och snabbare för oss att vända oss till Internet för att få fram den informationen istället för personer i vår omgivning. Det blir även att den information vi inte använder oss av på en daglig basis, kommer vara mer sannolikt att glömma bort då vi vet att vi kan hitta den på Internet.

Den stora frågan som man börjar fundera över när man läser rapporten, om vi inte kommer ihåg lika mycket detaljer utan mer abstrakt information om hur man hittar detaljerna. Hur kommer då Internet att påverkar vår förmåga att lära oss nya saker? Framförallt, hur kommer internet påverka våra elever och vårt nuvarande betygssättande av elever om de inte kommer ihåg samma typ av information?

Vill du läsa mer om ämnet?

Kommentarer

Berätta vad du tänker när du läser denna post...
och om du vill att din bild ska synas till din kommentar, skaffa dig en gravatar!

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/b/5/e/eakademin.se/httpd.www/wp-content/themes/revolution-code-eak/comments.php on line 82






nio − 4 =

Logga in

Veckans fråga

Vad ser du fram emot mest på Lärande för Framtiden konferensen?

  • Jorge de Sousa Pires (40%, 2 röster)
  • Paneldebatt (40%, 2 röster)
  • Carl Daniel Norenberg, Intel (20%, 1 röster)
  • Joke Palmkvist, Microsoft (0%, 0 röster)
  • eAkademins överlämnande (0%, 0 röster)

Antal röstare: 5

Loading ... Loading ...
Omröstningsarkiv

LärresurserLärresurser

partners

Länk till härnösands kommun

länk till eu

Länk till mittuniversitetet

Länk till tillväxtverket

länk till länsstyrelsen

Länk till learnify

vart finns eakademin

RSS

Prenumerera på eAkademin.se